Viltträning

Just nu tränar jag mycket fält med Smilla för hon har en tendens att tappa motivationen efter ett tag, särskilt om hon inte hittar något på en stund. Då stannar hon gärna och äter något gott som harpluttar eller delikatessen rådjursskit. Något som får matte att gå upp i atomer.. :( Det går bättre och bättre så det gäller bara att inte ge upp.

I går hade vi träning med vilt för första gången sen i höstas. Smilla har haft lite svårt att ta vilt, redan från valpstadiet faktiskt. (Jag kommer inte att glömma valpträffen i första taget...) Jag var ute i torsdags med en kråka för att se hur hon uppförde sig och det var inga som helst problem, vilket det inte var i går heller. Så gott det kändes när hon plockade hem allt och dessutom lämnade i hand de flesta av gångerna. :)

Vi tränade både linjetag och fält och vi gjorde nästan allt felfritt. Smilla var lite olydig ett par gånger när jag blåste stoppsignal, något att fortsätta jobba på. När vi tränar hemma stannar hon 9 gånger av 10 men det är ju utan störningsmoment i form av andra ekipage och utan vilt. Fältet la vi ut på en öppen ängsyta så att nästan allt vilt syntes, för att hålla uppe motivationen. Tolv hämtade hon utan problem även om några låg lite undangömda. När hon gick efter dem trodde jag att hon skulle tappa motivationen men det gick bra. Hon gick till och med över en mur för att leta. Det sista hittade hon inte så det tog vi på linjetag, men jag var väldigt nöjd med dagen.


Kommentarer
Postat av: Gerda

Hallå där

Låter bra ta det lugnt stressa henne inte om hon inte finner. När hon kroknar ta hem henne sätt henne gå ensam ut och kvaka klappa händerna där något vilt ligger så skall du få se vad som händer! Lycka till kramisar Gerda

2011-03-29 @ 21:22:20
URL: http://www.gerdpermyr.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0