Vårt första jaktprov

I går startade Smilla och jag på vårt första jaktprov, dock inte vårt sista. :) Vi var på SSRK Västras prov i Hunneberg, ett väldigt stort och vackert område utanför Vänersborg. Det var ett väl upplagt prov, i alla fall i den rutan vi var, och måste vara ett av Sveriges största med drygt 120 startande hundar på två dagar.

Jag har faktiskt inte varit så hemskt nervös innan och inte heller på provdagen. I torsdags fick vi en bra genomkörare med ett träningsprov så det var ett bra genrep. Tidigt i går morse åkte Linda, Mats, Cissi och jag iväg med Sally och Smilla. Linda hade samling 8.00 och jag 12.00 för samma ruta, väldigt praktiskt. Eftersom jag startade först på eftermiddagen kunde jag i lugn och ro titta på hundarna som startade innan mig och det var väldigt skönt. Fy för att starta först på ett prov! :S

När vi stod och väntade på att bli framkallade till startplatsen fladdrade fjärilarna rejält! Men när vi kom fram till domare, skytt och sekreterare blåste de mer eller mindre bort. Efter att ha hälsat på domaren, var det bara Smilla, skytten, domaren och jag. Det fanns en del publik men de märkte jag knappt utan jag var totalt fokuserad på Smilla. Första momenten var två enkelmarkeringar och fram dit skulle vi gå fot. Första markeringen kastades synligt även om kråkan inte syntes på marken för högt gräs. Den klippte Smilla direkt. Andra markeringen kastades bakom några små björkar och allt Smilla såg var den högsta bågen i kastet. Det tog en stund för henne att hitta den men gick bra. När hon kom in med den fick hon för sig att släppa den på marken framför fötterna på mig. Jag blev mäkta förvånad men hetsade inte upp mig för det. Det var ju liksom för sent för det... :tired:

Andra momentet var ett riktat närsök och dit var det cirka 15 meter fotgående. Det låg ett antal vilt på 15 meters håll alldeles i närheten av sjön i högt gräs. Smilla gick rakt ut på mitt kommando och när jag blåste söksignal kom hon tillbaka blixsnabbt med en duva (tror jag det var). Dessvärre räckte hon upp långfingret i vädret, sa till mig "Ta denna om du kan, kärringjävel!" och fullständigt spottade ut den framför fötterna. Snacka om att vi har en konflikt hon och jag... :mad:

Dags för vattenmarkeringar. Den första kastades ut på öppet vatten från en båt som låg i vasskanten. Det var en del näckrosor men efter torsdagens övningar var de inga problem. Här gjorde jag ett stort misstag, visade det sig. Smilla simmade rakt ut mot anden men såg den inte riktigt. Den låg väldigt tungt i vattnet och hon simmade till vänster om den. När hon hade kommit sex-sju meter ifrån den, blåste jag stopp och dirigerade henne tillbaka till höger. Hon tog anden och kom in med den, faktiskt fick jag den i hand. Änder tycker hon av någon anledning är bäst att lämna i hand. Andra vattenmarkeringen, en trut, landade i kanten av ett vasstäckt gungfly och syntes relativt tydligt. Hon gick upp på gungflyt till höger om truten och letade en kort stund innan hon gick ner i vattnet igen och simmade för fullt åt vänster, än en gång. Även den här gången stoppade jag men efter lite längre tid än förra gången. Hon tog mina signaler och levererade även den här, tyvärr mitt framför fötterna på mig. Vid det här laget såg jag alla pris flyga sin kos och brydde mig inte så mycket. Smilla lyssnade väldigt bra på pipan och tog mina signaler direkt, hon var otroligt duktig! Misstaget jag gjorde var att dirigera henne för tidigt och jag fick skarp kritik av domaren för det. Han hade velat se henne försöka lösa situationen själv först, vilket hon inte fick möjlighet att göra. Förlåt mig, Smilla! Jag borde vetat bättre. :blush:

Som avslutning var det ett intressant fält. Halva fältet bestod av barrskog med blåbärs- och lingonris och halva bestod av gungfly och lite av en mosse. Stället där vi skickade hundarna ifrån var lite klurigt. Rakt fram växte buskar och träd men terrängen var öppen både till höger och vänster. Till höger var gungflyt och av någon anledning gick de flesta hundarna ut dit, förmodligen för att det var öppen terräng. Det visade sig vara svårt för dem att ta sig därifrån stundtals, en riktigt jobbig terräng. Sex vilt låg ute och Smilla hämtade in fem sen tyckte domaren att det räckte. Hon gjorde ett kanonjobb på fältet! Hon kom tillbaka tom ett par gånger med det var inga problem att få ut henne igen. Hon täckte området bra och rörde sig emellan terrängskiftet utan vidare. Det gick ganska fort för henne också. När hon kom med fasanen, som låg längst ute på fältet, var jag mäkta stolt över henne! :D

Smilla var stadig hela tiden och visade ingen tendens att knalla. Fotgåendet kunde inte varit bättre och hon lyssnade på mig hela tiden. Hade det inte varit för avlämningarna och mitt misstag vid vattenmarkeringarna, kanske vi till och med kunde fått ett första pris. Nu blev det ett andra pris, något som jag är väldigt nöjd med! För tre veckor sen tänkte jag inte ens starta för jag tyckte att ingenting fungerade...

Nu blir det att träna på att hålla fast innan avlämning, något som redan har påbörjats. Jag har en månad på mig att fixa det hela, innan vi förhoppningsvis får följa med på jakt (hoppas jag får följa med i alla fall) och sen har jag anmält mig till ett nytt jaktprov. Nya friska tag!


Här pustar vi ut efter provet och ska stå passiva när nästa hund markerar på land.

Kommentarer
Postat av: Gerda

Grattis till ert 2:a-pris! Inte alls dåligt för er första start tycker jag. När det gäller avlämningarna ja då sitter vi ju i samma båt hihi. Nä inget kul alls, men träning ger färdighet sen till nästa prov gäller gips på den långa fingern funderar starkt på detta!!

Kram

2011-08-08 @ 09:58:57
URL: http://www.gerdpermyr.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0