Gott nytt 2011!

Så var ett decennium slut och ett nytt har startat. Slutet på förra var väldigt trevligt med både gott sällskap och god mat och dryck. Början på det nya har varit lugnt och rofyllt med få aktiviteter. Jag har väl svårt att tro att året kommer att fortsätta i samma anda men ett av mina mål som jag har funderat på är lite mer lugn och ro, varvat med mer fokuserad hundträning.

Nyårsafton bjöd på härligt väder med promenad och fortsatte sedan i gemytets tecken. Vi brukar vara ett gäng hundägare som samlas hemma eftersom det är relativt raketfritt på Tjolöholm. Kinchie gjorde naturligtvis succé och till Poul-Eriks "förtret" ;) tillbringade han ganska mycket tid i diverse knä för att sova. Han är väldigt framåt, nyfiken och orädd. Smilla var lika nyfiken tillbaka och tyckte att han var en ganska kul prick, tills han började attackera hennes svans och öron. Då gick hon gärna undan liksom de andra hundarna.

Eftersom träning i det här vädret lämnar mycket i övrigt att önska, har jag för tillfället bestämt mig för att åka in till Kungsbacka och miljöträna Smilla. Hon har börjat bli lite osäker på mötande människor och hundar och tyvärr tagit efter Ludde som skäller när vi möter andra hundar. Det är inte så att hon skäller men hon skäller till och det vill jag ta bort. Jag vill att hon ska känna sig lugn och trygg med mig och inte bry sig om andra. Här hemma kan det vara väldigt många människor och hundar, men det kan vara bra att byta miljö.

Ett delmål angående hundträning i år får bli att inte bara träna Smilla utan även mig själv och försöka få bort min nervositet. Slutmålet 2011 får bli att starta i ett officiellt jaktprov och ta ett pris. Det kanske kan tyckas vara något blygsamt att inte satsa på att ta mig från nybörjarklass till öppenklass, men med tanke på min nervositet är jag glad om jag klarar av att ta mig igenom ett prov utan att falla ihop i en hög.

Slutligen vill jag önska er alla ett gott nytt hundår 2011!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0