Hallandsmästerskapet 2010

För första gången skulle jag nu vara med och ordna Hallandsmästerskapet för Labrador Halland. Det är ett inofficiellt jaktprov som också innehåller exteriörbedömning av hundarna. Det ingår också viltspår som alla har chans att gå med hjälp av Dreverklubben. Det var ganska mycket att ordna med, särskilt om man inte är van. Men med hjälp från olika håll, så gick förberedelserna bra.

Tidigt åkte vi ner mot Åkulla där provet skulle gå. Det kom några droppar regn precis när vi satt ut första skylten och snitseln till provet. Usch, om det skulle regna! Även om det är så att det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder, så blir allt jobbigare om det regnar. Papper blir kladdiga och viltet dåligt lite för fort. Men vi hade tur med vädret. Det blev faktiskt perfekt, molnigt större delen av dagen men inte kallt. För hundarna var det riktigt perfekt.

Jag skrev för domare Eddie och hade en fantastiskt roligt dag! Eddie är en kul prick och jag lärde mig också saker av honom som kan vara bra att ha på lager. Totalt var det 16 hundar som tävlade och det är så roligt att se hundar och förare i samklang med varandra. Det är också roligt att träffa "likasinnade" och prata hund. Efter en tävling blir jag också extra taggad att åka hem och träna, och det kan ju behövas ibland.


Björn Åkesson med Lassagårdens Questa "Scott", som blev vald till domarens bästa hund.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0